søndag den 26. april 2015

Anmeldelse: Anna for altid af Ina Bruhn

Titel: Anna for altid
Forfatter: Ina Bruhn
Sprog: dansk
Genre: socialrealisme/science
Udgivelsesår: 2012
Sidetal: 412
Forlag: Høst & Søn
*****/****** (5/6)

Tak til forlaget for anmeldelseseksemplaret…. Tak til RosinanteogCO for anmeldereksemplaret! Anmeldelsen er udelukkende baseret på mine egne meninger, holdninger om bogen, efter min læseoplevelse. 

Bogen, er ikke for sarte sjæle. Så meget kan jeg nok starte med at sige. Den er, for hvad jeg ville kalde ’hen i det livsbekræftende’. Ikke nok med, at Ina Bruhn har skabt så meget personkarakteristik på så få sider (mener jeg), men Ina Bruhn har også skabt en verden fuld af teenagedrama, overgangsfaser og en fortid der ligger og lurer i det skjulte.

Jeg må nok sige, at bogens start ikke er fangende. Men sekundet man bliver sat ind i hovedpersonens, Anna, liv bliver man bare nødt til at læse videre.

Ina Bruhn har med sine mange bipersoner, og Annas indviklede person, skabt en historie, der er bekræftende for enhver teenager. Budskabet er tydeligt: fortiden kan sagtens ligge og lure i mørket, om end den sidder i køkkenet, ved loftet eller i stuen.

Måden Ina Bruhn bruger selve Sorgen (bemærk stort-S), skaber den mest fantastiske dramatiske effekt, jeg nogensinde er blevet bekendt med. Hun personificerer følelser, giver dem navne (Sorgen, Nye Sorg..). Det er virkelig et fedt virkemiddel og ikke noget man bare læser let hen over, men som farver sproget til det (meget) bedre.

Plottets mystik bliver udlagt i løbet af bogen. Pludseligt er der ikke rigtig noget der hænger sammen og følelsen af dette bliver ikke kun spredt hos læseren – men også hos hovedpersonen, Anna, og det kan man virkelig mærke. Det giver en fed effekt. Man begynder som læser at læse mere mellem linjerne, i ’fællesskab’ med Anna, for sammen at finde ud af hendes fortid. Og hvad det egentlig er der jæger hende og holder hende vågen om natten. Det er her dette suspense virkemiddel (man ved der ligger noget rundt om hjørnet) hurtigt kan blive forudsigeligt, men det er ikke tilfældet her.

Anna for altid er en speciel, fangende og mystisk roman om teenage-livet, livets overgangsfaser, ’karma’ og tidligere oplevelser.

Det mest overraskende ved bogen er genreskiftet. Det er sådan jeg nok bedst ville kun kategorisere romanen. Det var lige før jeg fik et chok – jeg overdriver ikke – passer perfekt, rent plotmæssigt. Pludseligt bliver plottets fantastiske hemmeligheder der ellers har ligget i det skjulte, forløst, og Anna kæmper nu for sit liv og de mennesker hun har blandet ind i sit liv, mens hun har svært ved at tro på hvad det lige er der sker.

Gennem hele romanen, afhænger alt af Anna. Alt afhænger af hendes valg, hendes medmennesker, hendes fortid og hendes udvikling. En udvikling, der har lidt mere i sig, end bare ’fra barn til voksen’. Dette er et medvirkende element i genreskiftet. Desværre kommer denne så langt inde i bogen, at før man har læst bare hundrede sider af bogen, har overvejet at lægge bogen fra sig. Men hvis man bare giver den halvtreds sider mere vil man ikke fortryde.

Det er lang tid siden jeg har været så følelsesmæssigt rørt af en bog. Jeg har både grint – og jeg har endda fældet en lille tåre over Annas valg og fortid. Man begynder straks at sætte sig i Annas sted, for Ina Bruhns karakterisering af hende skaber den mest livlige person. Hendes opførsel forklarer en hel del om hende selv, hvorfor hun er lidt mere end en bare ordinær teenager, som alle andre på hendes gymnasium.

Jeg tør’ ikke skrive mere nu – jeg vil lade andre læsere kaste sig over romanen. Jeg kan kun varmt anbefale romanen, med hop og et kæmpe smil på læben.










Ingen kommentarer:

Send en kommentar